Aktualności

Dzień Małego Astronoma

W ramach Święta Nauki Gdańskiej 2017 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Osiek” wraz z Obserwatorium Astronomicznym GSA im. prof. Roberta Głębockiego zorganizowała 28 stycznia Dzień Małego Astronoma. Dzieci w wieku 5-12 lat mogły wraz z rodzicami i opiekunami wziąć udział w grach i zabawach astronomicznych oraz odwiedzić obserwatorium. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem – udział wzięło kilkadziesiąt osób.
Każde z dzieci miało tego dnia okazję zostać zdobywcą kosmosu wykonując na kolejnych stacjach zadania i zbierając pieczątki.
Na stacji logopedycznej można było wziąć udział w grze planszowej pt. „Kosmiczny wyścig”. Należało dać się ponieść wyobraźni i wcielić w kosmitę próbującego wyprzedzić przeciwnika w podróży, której celem była Ziemia. Uczestnicy starcia napotykali na przeszkody w postaci kosmicznych wirów czy czarnych dziur, które w jednej chwili mogły zmienić wynik gry. Jednak największej frajdy dostarczyły ćwiczenia logopedyczne, które należało wykonywać w trakcie rozgrywki. Z kosmiczną gimnastyką buzi i języka mierzyli się zarówno najmłodsi gracze, jak również ich rodzice i opiekunowie. W każdej turze wygraną w wyścigu mógł cieszyć się tylko jeden z uczestników, ale nikt nie odszedł od stanowiska bez nagrody – naklejki o tematyce kosmicznej.
Na kolejnej stacji uczestnicy wspólnie malowali kosmos na dużych, czarnych brystolach. Pojawiły się gwiazdy, planety i kosmiczne pojazdy.
Na trzeciej stacji trzeba było wykazać się zręcznością i odzyskać od kosmicznego stwora skradzione informacje na temat planet. Potwór bardzo szybko poruszał mackami, a wykradanie mu informacji wywoływało dużo śmiechu u dzieci i ich rodziców. Były to przeróżne ciekawostki na temat Układu Słonecznego, które należało dopasować do odpowiednich planet. Powstał dzięki temu wspólny plakat z ciekawostkami na temat planet naszego układu.
Stacja nr 4 - „Stwórz swoją planetę” pozwalała uczestnikom na dużą kreatywność, rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności manualnych. Zadanie polegało na nadmuchaniu balonika i ozdobieniu go w dowolny sposób wykorzystując dwustronną taśmę, klej oraz paski kolorowej bibuły. Dzieci pracowały z dużym zaangażowaniem włączając do pomocy swoich rodziców czy opiekunów. Powstawały nie tylko bajkowe planety, ale również kolorowe komety.
Przy następnej stacji uczestnicy tworzyli swoją „Obrotową mapę nieba”, czyli wycinali nożyczkami, według ustnej instrukcji prowadzącej, prosty przyrząd ukazujący położenie słońca i planet na tle gwiazd. Dzięki samodzielnej pracy, każde dziecko opuszczało miejsce z mapą, dzięki której można nauczyć się rozpoznawać obiekty na niebie widoczne nawet gołym okiem.
Na stacji nr 6 mali Zdobywcy Kosmosu wraz z rodzicami mogli stworzyć własne Gwiazdozbiory. Do budowy poszczególnych gwiazdozbiorów dzieci używały kolorowych pianek oraz elementów łączących wybrane ,,gwiazdy”. Stacja miała charakter przede wszystkim dydaktyczny, bowiem celem było wierne odwzorowanie wybranego przez siebie gwiazdozbioru. Nie zabrakło jednak przy tym pracy twórczej i własnych, autorskich gwiazdozbiorów! Najmłodsi chętnie angażowali się w zabawę i skutecznie porywali do zabawy swoich rodziców.
Jedną z zaproponowanych dzieciom stacji były zabawy w księżycowym pyle. Dzieci miały za zadanie wyszukać ukryte w pudle z piaskiem skarby, jakie ufoludki zostawiły na Księżycu. Rozpoznawane za pomocą dotyku, wyłowione skarby były następnie wykorzystywane do zagospodarowania planet stworzonych z piasku kinetycznego. Ufoludki oprócz skarbów zostawiły wiele zaszyfrowanych wiadomości, które były wyzwaniem nie tylko dla dzieci, ale także dla rodziców.
Dodatkowo na dzieci czekał również kosmiczny kącik zabaw, w którym mogły zająć się dowolnymi aktywnościami, m.in. takimi jak : kosmiczne kolorowanki i dobble, memory, labirynty, układanki. Każdy miał również okazję wystrzelić piankową rakietę na balonową planetę.
Ostatnią ze stacji było obserwatorium, w którym nasi astronomowie Adam Dąbrowski oraz Bogna Pazderska pokazywali Słońce przez teleskop z założonym specjalnym filtrem, tak by było to bezpieczne.
Na zakończenie każde dziecko, które odwiedziło wszystkie stacje, otrzymało pamiątkowy dyplom. Dziękujemy za wspólną naukę i zabawę!

Styczeń 2017, Michalina Biedrzycka – pedagog i terapeuta pedagogiczny, Justyna Bilska – pedagog i terapeuta pedagogiczny, Barbara Darmorost – pedagog i terapeuta pedagogiczny, Małgorzata Kostecka – logopeda, Magdalena Olszowska – psycholog, Agnieszka Wiankowska – psycholog