Poradnia w szkole

Rok szkolny 2016/2017

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2015/2016

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2014/2015

Wakacje 2015




Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2013/2014

Wakacje 2014

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2012/2013

Wakacje 2013

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Uczymy się rozumieć innych

W październiku uczniowie z klas IV-VI na zajęciach warsztatowych uczyli się, jak lepiej rozpoznawać zachodzące między nimi relacje, jak postępować i rozmawiać z kolegami, by dobrze ich rozumieć, i jak odnajdywać się wśród rówieśników. Zajęcia skłaniały również do refleksji nad sobą i relacjami z kolegami i koleżankami.
O kompetencjach społecznych napisano i powiedziano już bardzo wiele. Znamy teorię. W praktyce często niestety o tym zapominamy i bardzo łatwo przychodzi nam komentowanie zaistniałej sytuacji i zawsze to my „mamy rację”. Dzieci, za przykładem dorosłych, również sprawnie i z przekonaniem potrafią zrelacjonować, kto i co zrobił, czyja to była wina. Zazwyczaj to drugą osobę obarczają winą i nie dostrzegają tego, że wina nie leży tylko po jednej stronie. Później okazuje się jednak, że sytuacja była poprzedzona kontekstem, że wersja drugiej strony jest inna, a powody zaistniałej sytuacji nie zawsze tak jasne i oczywiste.
 Umiejętność spojrzenia z perspektywy innego człowieka, zdystansowanie się od własnych emocji, spojrzenie z boku, gotowość do przyjęcia argumentów, nietrzymanie w sobie urazy, to umiejętności, które pozwalają lepiej odnajdywać się wśród ludzi. Uwalniają od poczucia krzywdy czy niesprawiedliwości, pomagają budować akceptację wobec różnic między nami, gotowość do porozumienia. Każdy ma swoje powody. Zdolność do rozumienia innych to duży zasób, który procentuje w codziennym życiu.

Październik 2014, Magdalena Kielbratowska – psycholog