Poradnia w szkole

Rok szkolny 2017/2018

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2016/2017

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2015/2016

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2014/2015

Wakacje 2015




Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2013/2014

Wakacje 2014

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2012/2013

Wakacje 2013

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Ile czasu spędzasz w sieci?

W maju w Sopockim Autonomicznym Gimnazjum rozpoczęliśmy trudny temat uzależnienia od Internetu. W czasie całego roku szkolnego w klasach odbywały się zajęcia na temat odpowiedzialności w Sieci, chronienia swoich granic prywatności i zasad korzystania z urządzeń elektronicznych. Rodzice zasygnalizowali narastające zainteresowanie ich dzieci korzystaniem z iPadów. Niejednokrotnie nastolatek kończy dzień z tabletem w ręku, niemal zasypiając nad nim, a zaczyna swój dzień od sprawdzenia np. Facebooka i wysłania kilku wiadomości czy zamieszczenia komentarzy. Przedkłada często to zajęcie nad zajmowaniem się lekcjami, realnymi spotkaniami z przyjaciółmi, relacjami rodzinnymi. Powoduje to coraz częstsze wahania nastroju u nastolatka. Jest zdenerwowany, gdy nie może sprawdzić, co dzieje się w Sieci, ma trudności z koncentracją i skupieniem uwagi. Niestety, zapytany o czas spędzany na korzystaniu z iPada czy komputera, ocenia go jako krótki, nie dostrzega zupełnie swojego problemu, w swojej ocenie kontroluje czas spędzany w Sieci i nie zaniedbuje swoich obowiązków. Dlatego tak trudne są rozmowy z nastolatkami na ten temat, ponieważ zanim zaczniemy ograniczać czas spędzany na korzystaniu z urządzeń elektronicznych, musimy uświadomić im, że spędzają przed ekranem zdecydowanie za dużo czasu.
Oczywiście znaczna cześć uczniów korzysta z iPadów i komputera w sposób rozsądny, nie przekracza ustalonego czasu, nie ma trudności z oderwaniem się od Sieci, ma wielu realnych przyjaciół i czas dla nich. Jednak nie wszyscy sobie z tym radzą.
Rozmowy z uczniami w SAG i ankiety są początkiem podjęcia tematu szczegółowej regulacji zasad korzystania z iPadów w szkole i konsekwencji niestosowania się do ustaleń. Uczniowie wraz z gronem pedagogicznym wypracują wspólnie zasady, a później pozostanie nam tylko stosować się do nich. Co może nie być łatwe, ale na pewno jest bardzo ważne.

Maj 2016, Agnieszka Gurzyńska – psycholog, doradca zawodowy