Poradnia w szkole

Rok szkolny 2017/2018

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2016/2017

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2015/2016

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2014/2015

Wakacje 2015




Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2013/2014

Wakacje 2014

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2012/2013

Wakacje 2013

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Strategie radzenia sobie ze zmianą

W czerwcu uczniowie klas drugich Gdańskiego Liceum Autonomicznego wzięli udział w warsztacie z zakresu doradztwa zawodowego, który miał na celu określenie, na ile każdy z uczestników posiada umiejętność opracowywania strategii/metody radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, które bywają przykre, niekomfortowe czy też nieplanowane. Podczas zajęć młodzież mogła również zastanowić się nad nieprzewidywalnością przyszłości i budowania w sobie gotowości do zmiany, których źródła mogą być od nas niezależne.
W życiu często każdy z nas ma różne plany, jednak należy mieć świadomość, że nie wszystkie zostaną dokładnie zrealizowane. Czasem sami je porzucamy, czasem dochodzimy do wniosku, że trzeba je zmienić, a czasem jakieś niespodziewane wydarzenie (dobre dla nas lub złe) powoduje, że musimy opracować nowy plan. Nie zawsze wszystko układa się po naszej myśli, dlatego warto jest rozwijać w sobie umiejętność radzenia sobie z nieprzewidzianymi zdarzeniami, które mogą skutkować pokrzyżowaniem czy koniecznością skorygowania wcześniejszych planów.
Podczas zajęć licealiści, pracując w grupach, zapoznali się z historią konkretnych bohaterów. W pierwszym etapie zadania konstruowali ich karierę zawodową (na podstawie zawartych informacji dotyczących predyspozycji, miejsca pracy oraz zadań zawodowych danego bohatera), którą w drugim etapie (po wylosowaniu nieprzewidzianego zdarzenia) musieli zweryfikować i na nowo odbudowywać. Następnie zadaniem grup było zastanowienie się nad tym, co w danej sytuacji mogliby zrobić wspomniani bohaterowie, jakie zaproponować im pomysły. Jakiego rodzaju wiedza i umiejętności będą im potrzebne, aby poprawić swoją sytuację zawodową. W ten sposób uczniowie mogli wczuć się w role bohaterów, wyobrazić sobie siebie w podobnej sytuacji, by móc odpowiednio w przyszłości zareagować. Tego typy ćwiczenia bazujące na wyobraźni dotyczącej własnej przyszłości mogą spowodować, że lepiej, bardziej świadomie każde z nich będzie mogło rozwiązywać tego typu problemy, dawać sobie z nimi radę.

Czerwiec 2016, Barbara Darmorost – pedagog, doradca zawodowy