Poradnia w szkole

Rok szkolny 2017/2018

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2016/2017

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2015/2016

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2014/2015

Wakacje 2015




Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2013/2014

Wakacje 2014

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

Październik

Wrzesień

Rok szkolny 2012/2013

Wakacje 2013

Czerwiec

Maj

Kwiecień

Marzec

„Lubię to...?”

Sytuacje w szkole w ostatnich tygodniach pokazały, że dzieci nie mają świadomości, jakie konsekwencje niosą ich działania w Internecie. Sieć zdaje się być nieuchwytną przestrzenią, a iluzja bezkarności ośmiela do przekraczania granic. Co może zrobić rodzic, osoba dorosła, aby uchronić dziecko i uświadomić mu działanie/wpływy cyberprzestrzeni?  
1.    Rozmawiać z dzieckiem!!!
2.    Upewnić się, że moje dziecko przestrzega limitów wiekowych.
3.    Uczyć się.
4.    Mówić o bezpieczeństwie.
5.    Rozmawiać na temat cyberprzemocy.
6.    Uczyć  odpowiedzialności.
7.    Powiedzieć dziecku, żeby:
  • Nigdy nie podawało w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Podpowiedzieć, że może posługiwać się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
  • Nigdy nie podawało osobom poznanym w Internecie swojego adresu domowego, numeru telefonu i innych tego typu informacji. Wyjaśnić, że nie może mieć pewności, z kim naprawdę się rozmawia!
  • Nigdy nie wysyłało nieznajomym swoich zdjęć. Wyjaśnić, że nie wie, do kogo naprawdę trafią.  Podkreślać, że jest to niebezpieczne, gdyż może wiązać się z wykorzystaniem zdjęć niezgodnie z intencjami dziecka. Np. fotomontaż może spowodować ośmieszanie czy upokarzanie dziecka.
  • Poradzić dziecku, że jeżeli wiadomość, którą otrzyma, jest wulgarna lub niepokojąca, powinno nie odpowiadać na nią  i najlepiej pokazać ją Tobie lub innej zaufanej osobie dorosłej.
  • Powinno pamiętać, że nigdy nie może mieć pewności, z kim rozmawia w Internecie. Ktoś, kto podaje się za rówieśnika, w rzeczywistości może być dużo starszy i może mieć wobec dziecka złe zamiary.
  • Kiedy coś lub ktoś w Internecie je przestraszy, koniecznie powinno/może powiedzieć o tym Tobie lub innej zaufanej osobie dorosłej.
  • Internet to skarbnica wiedzy, ale dziecko powinno pamiętać, że nie wszystkie informacje, które w nim znajdzie, muszą być prawdziwe! Niech stara się zawsze sprawdzić ich wiarygodność.
  • Powinno szanować innych użytkowników Internetu. Traktować ich tak, jak chce, żeby oni traktowali jego.
  • Powinno szanować prawo własności w sieci. Jeżeli posługuje się materiałami znalezionymi w Internecie, zawsze uczciwie jest podawać ich źródło pochodzenia.
  • Spotkania z osobami poznanymi w Internecie mogą być niebezpieczne! Ma pamiętać, że jeżeli planuje spotkanie z internetowym znajomym, zawsze powinno to skonsultować z Tobą!!! Podkreśl, że na spotkania może umawiać się tylko w miejscach publicznych i iść na nie w towarzystwie Twoim lub ewentualnie innej zaufanej osoby dorosłej.
  • Powinno pamiętać, ze hasła są tajne i nie powinno się ich podawać nikomu! Wyjaśnij dziecku, że ma dbać o swoje hasło jak o największą tajemnicę.
  • Jeżeli prowadzi w Internecie stronę lub bloga, ma pamiętać, że mają do nich dostęp również osoby o złych zamiarach. Podkreślać, że ma nigdy nie podawać na swojej stronie adresu domowego, numeru telefonu, informacji o rodzicach itp. Bez Twojej zgody nie może też publikować zdjęć swoich, rodziny ani nikogo innego, kto nie wyrazi na to zgody.
  • Zadbało o ukrycie przed innymi swoich prawdziwych danych. Nie używać w adresie poczty elektronicznej swojego imienia i nazwiska.
  • Jeżeli chce coś kupić przez Internet, zawsze ma konsultować to z Tobą. Nigdy nie podawać numeru karty kredytowej i nie wypełniać internetowych formularzy bez Twojej wiedzy i zgody.


Listopad 2013, Magdalena Kielbratowska – psycholog


Na podstawie:
Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne:
„Przemoc rówieśnicza i inne zagrożenia w Internecie. Jak pomóc dziecku..?”
„Komputer i Internet. Dobrodziejstwo czy zagrożenie?”